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Saturday 10 March 2018

Chanel's enchanted forest show angers environmentalists

Several oaks and poplars cut down to dress Karl Lagerfeld’s catwalk at Grand Palais in Paris Kim Willsher in Paris Wed 7 Mar 2018 14.55 GMT Last modified on Thu 8 Mar 2018 09.08 GMT 0:26 Models walk down Chanel's enchanted forest catwalk - video The fashion designer Karl Lagerfeld has been criticised by environmentalists after reportedly chopping down several old oak and poplar trees for his Chanel catwalk show. Campaigners said the grand couturier’s attempt to present Chanel’s green credentials had badly backfired and revealed the fashion house was “completely divorced from the reality of protecting nature”. Lagerfeld turned the vast glass nave of Paris’s Grand Palais into an autumn forest for the event, strewing dead leaves, moss and logs on a mirrored runway and installed nine tall trees inside. Chanel runway Facebook Twitter Pinterest Chanel’s forest scene runway. Photograph: Ian Langsdon/EPA Guests, including the British actor Keira Knightley, the singer Lily Allen, and the former French first lady Carla Bruni Sarkozy, were installed on rows of wooden benches to watch the models walking down what appeared to be woodland paths. The France Nature Environment (FNE) federation of ecology groups condemned Chanel for the show, accusing it of “heresy”. “Chanel has missed the point once again. The celebrated fashion house chose to present a ‘natural’ decor with real trees for its haute couture event. The result: trees, some of them a hundred years old, were chopped down for a few hours of show,” FNE said in a statement. “Promoting the diversity of French forests? An invitation to return to nature? A willingness to show itself to be an eco-responsible label? Whatever Chanel’s motivations, they failed. Nature isn’t about trees cut down in a forest, transported by lorry for scenery they sent to the rubbish skip. “It would have been better, indeed innovatory, to set up the catwalk in the forest itself, rather than cut down trees to bring [them] to Paris.” Chanel said none of the trees cut from a forest in western France and brought to the capital for its autumn-winter prêt-à-porter 2018-2019 show had been more than a century old. They had been authorised for cutting, it said, adding: “In acquiring the trees, Chanel agreed to replant an area of 100 new oaks in the heart of the forest.” Models on catwalk Facebook Twitter Pinterest Karl Lagerfeld’s autumn-winter 2018-2019 women’s prêt-à-porter collection show for Chanel. Photograph: Pascal Rossignol/Reuters Fashion critics hailed the set a success; Harper’s Bazaar magazine said “the runway may be the best yet” from Lagerfeld, 85, praising the “life-like forest … that seemed to extend infinitely”. FNE published pictures of tree stumps in what it described as the “disenchanted forest” on Twitter. The group concluded that it may not have any style lessons to offer Chanel, but added: “We do have much to teach it on what ethical, durable and responsible fashion means and even on how the forest and living trees should inspire us.” — ACTUALITÉS — Forêt désenchantée : quand Chanel abat des arbres pour quelques heures de défilé La « Fashion Week », semaine de la haute couture, bat son plein à Paris. Parmi les défilés qui marqueront cette nouvelle saison, celui de Chanel, ce mardi 6 mars a particulièrement interpellé France Nature Environnement. La maison de luxe a choisi d’abattre des arbres au ras du sol, les condamnant purement et simplement. Une hérésie qui illustre le manque de prise en compte de l’environnement dans l’industrie du luxe. mardi 06 mars 2018Forêt Après les manteaux de fourrures, Chanel fait (encore) fausse route sur le front de l'environnement Fréquemment mise en cause pour son goût pour les fourrures et déjà ciblée pour de précédents décors (un vrai « morceau » de banquise, un lion…), Chanel manque encore son coup. La célèbre maison de couture a en effet choisi de réaliser un décor "nature", avec de vrais arbres, pour son défilé haute couture du 6 mars. Résultat : des arbres, parfois centenaires, abattus pour quelques heures de show. Promotion de la diversité des forêts françaises, invitation au retour à la nature, volonté de se donner une image de marque éco-responsable… Quelles que soient les motivations de Chanel, c’est raté. Car la nature, ce ne sont pas des arbres coupés en forêt, transportés en camion pour être mis en scène, puis envoyés à la benne à ordures. CHANEL ✔ @CHANEL The #CHANELFallWinter 2018/19 Ready-to-Wear show. #PFW The full cut on http://chanel.com/-T-RTW_FW2018-19 … 03:30 - 7 mars 2018 https://www.fne.asso.fr/actualites/for%C3%AAt-d%C3%A9senchant%C3%A9e-quand-chanel-abat-des-arbres-pour-quelques-heures-de-d%C3%A9fil%C3%A9 Derrière les paillettes, une vision doublement affligeante Il eût été préférable, et autrement innovant, de choisir d'installer le défilé directement en forêt, plutôt que de choisir d'abattre des arbres pour les faire venir à Paris. Pour mieux comprendre, un peu de mathématiques : un arbre met en moyenne 150 ans pour atteindre un diamètre de 60 cm. Autrement dit, les gros arbres du décor auront vécu 1,3 million d’heures avant d’être coupés pour un spectacle dont la durée ne dépassera pas trois heures. Au-delà des chiffres, nous nous interrogeons également sur le devenir de ces arbres une fois les projecteurs éteints. Est-il prévu de les utiliser pour des usages à long terme, afin qu’ils continuent de stocker une partie du carbone qu’ils ont absorbé pendant leur vie ? Ou sont-ils destinés à finir à la benne à ordures ? Nous craignons que la question n’ait pas été posée au sein de Chanel… Si l’impact global de cet acte isolé peut paraître limité, la considération de la maison de couture pour la protection de l’environnement pose néanmoins question. En effet, ce défilé vise à donner une image plus verte à Chanel mais s’avère en réalité en décalage complet avec les réels enjeux de protection de la nature et de l’environnement. Fer de lance de la mode, la maison de couture se doit de montrer l’exemple. Si France Nature Environnement n’a pas de conseils de style à offrir à la marque, nous aurions par contre beaucoup à lui apprendre sur ce que peut-être une mode éthique, durable et responsable, ou encore sur la façon dont la forêt et les arbres vivants devraient nous inspirer.